Sykemelding

Egenmelding:

For å ha rett til å benytte egenmelding må du har vært ansatt i mer enn 2 måneder. Hovedregelen er at  retten til egenmelding kan brukes i opptil tre kalenderdager fire ganger i løpet av en 12 måneders periode. Dersom bedriften du jobber i, er en IA-virksomhet, kan du imidlertid bruke egenmelding i til sammen 24 kalenderdager i løpet av en 12 måneders periode. Er du syk utover egenmeldingsdagene, må du kontakte legen. Egenmeldte fraværsdager forutfor sykmelding fra lege, regnes som brukte egenmeldingsdager. For mer informasjon, se NAVs nettsider.

 

Første gangs sykmelding:

I følge Lov om Folketrygd §8-7 må pasienten vurderes av lege for å kunne bli sykemeldt. NAV krever at pasienten skal være helt eller delvis arbeidsufør, og funksjonsnedsettelsen skal klart skyldes sykdom. Sosiale, økonomiske eller andre livsproblemer gir ikke rett til sykepenger.  Alle som skal ha sykemelding må inn på time til sin fastlege.

 

Tilbakedatering av sykemelding er ikke tillatt, med unntak av helt spesielle situasjoner der tilstanden har vært slik at den syke ikke har kunnet ta kontakt med lege grunnet sykdommens tilstand. Det er derfor viktig at pasienter som mener de trenger sykemelding, tar kontakt med kontoret fra første dag det er behov for dette. Sykemelding pr telefon skal normalt følges opp av legeundersøkelse etter få dager.

 

Fornying av sykmelding:

Hovedregelen er at dette skal gjøres ved konsultasjon hos legen.

 

For mer informasjon, se NAVs nettsider om sykmelding og sykepenger.